ZDROWE I SILNE WŁOSY – CO JEŚĆ?


ZDROWE I SILNE WŁOSY – CO JEŚĆ?

To co spożywamy ma duży wpływ na nasze codzienne funkcjonowanie. Poprzez jedzenie dostarczamy niezbędne wartości odżywcze i witaminy. Co jeść, aby mieć zdrowe i silne włosy?

Dieta a wypadające włosy – czy problem może leżeć na talerzu?

Podstawowa i najważniejsza kwestia, która pozwala na utrzymanie zdrowego samopoczucia i zdrowej kondycji włosów to jedzenie. Odpowiednie zapotrzebowanie energetyczne jest szczególnie ważne do ustalenia gdy chcemy zacząć zdrowo się odżywiać lub powrócić do prawidłowej masy ciała na diecie redukcyjnej.

Podstawowa zasada jasno mówi o tym, że szybka i intensywna dieta nie umożliwia nam prawidłowego i zdrowego tracenia zbędnych kalorii. Redukcja powinna zakładać utratę masy na poziomie od 0,5 do 1kg na tydzień. W innym przypadku będziemy narażeni na niedobory zarówno jeśli chodzi o mikroelementy jak i białko, a to może z kolei przyczyniać się do problemów z wypadającymi włosami.

Oprócz odpowiednio ustalonego poziomu kaloryczności oraz ilości makroskładników należy także pamiętać o innych elementach diety wpływających na kondycję włosów:

  • Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT) pochodzenia roślinnego. Oprócz problemów z wypadaniem włosów odpowiednia podaż tych kwasów wpływa również na blask i sprężystość włosa. NNKT znajdują się w: orzechach włoskich, migdałach, pestkach dyni, pestkach słonecznika, oleju z oliwek, oleju lnianym, oleju rzepakowym, siemieniu lnianym, nasionach chia,
  • Witaminy z grupy B, szczególnie Biotyna (B7) oraz witamina B12. Źródłem tych witamin są węglowodany znajdujące się w produktach pełnoziarnistych, kaszy gryczanej, kaszy jaglanej, kaszy pęczak, ryżu brązowym. Jak również w produktach pochodzenia zwierzęcego jak: jaja, ryby, mięso czy nabiał. Węglowodany powinny stanowić 45/46-% naszej diety,
  • Cynk – źródło – chleb żytni/razowy, jaja, płatki owsiane, pestki dyni, ryby,
  • Witamina C – wpływa na produkcję kolagenu budującego strukturę włosa. Źródła: czerwona papryka, kiwi, nać pietruszki, brokuł, szpinak oraz różne odmiany cytrusów.

Choroby, przy których należy zadbać o dietę dla wzmocnienia włosów

Tarczyca

Jednym z objawów źle pracującej tarczycy są problemy z włosami. Problem ten dotyczy w przypadku choroby hashimoto – niedoczynności jak i nadczynności tarczycy. Do produkcji hormonów tarczycy niezbędny jest przede wszystkim jod. Ten minerał pojawia się w jodowanej soli. W naszej diecie powinny pojawiać się bogate źródła jodu, do których należą między innymi ryby.

Androgeny i insulinooporność

Częstym powodem wypadających włosów są problemy hormonalne. Nadmiar androgenów czyli hormonów płci męskiej może powodować tak zwane łysienie androgenowe. Nadmiar hormonów często występuje w zaburzeniach cyklu miesiączkowego, zespole policystycznych jajników (PCOS) oraz insulinooporności.

Dieta, która pozwala na spadek wydzielania insuliny będzie wpływać na zmniejszenie wydzielania androgenów. Koniecznie zadbaj o swoje posiłki uwzględniając posiłki o niski indeksie glikemicznym.

Co zatem jeść na zdrowe i silne włosy? Wszystko zależy od naszego aktualnego stanu zdrowia oraz poziomu wypadania włosów. W celu diagnostyki oraz ustalenia planu żywieniowego zapraszamy na wizyty do dietetyka pracującego w klinice MD MEDMIX.


Wróć do poprzedniego artykułu: Istotne suplementy dla kuracji włosów.